In deze tijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor je medewerkers.

Ben je er nu voor hen, voelen ze zich verbonden met de organisatie of wat alleen staan? Ontvangen ze lof en erkenning voor wat ze doen, zijn ze trots? Wat je als organisatie nu ook doet, de ervaringen zullen medewerkers nog heel lang bij blijven. Als het straks weer fysiek op kantoor kan zal er tijdens de vrijdagmiddag borrels nog lang over door worden gepraat. Kun jij toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd?

Over waardering, verbinding en reboarding; 5 voorbeelden van goed & vitaal werkgeverschap.

  1. Zichtbare Directeur.
    Juist nu willen medewerkers hun hoogste baas voor de troepen zien staan. Ze vragen om duidelijke communicatie, visie en begrip. Hoewel die eerste twee zaken vaak met veel onzekerheid en onwetendheid gepaard gaan is de toon en energie waarop de Directeur dit toelicht van zeer grote waarde voor het moraal van zijn medewerkers. De energieke Directeur doet het nu niet af met een email maar neemt een videoboodschap op voor alle medewerkers die je ráákt. Ze gaan naar plekken toe waar nu fysiek hard gewerkt wordt en luistert naar de verhalen- op 1,5 meter afstand. Zij bellen medewerkers zelf op of organiseren videocalls met medewerkers.
  2. Thuiswerken en leren maximaal ondersteunen.
    In rap tempo zijn thuiswerkplekken ingericht. Helaas niet allemaal arbo- verantwoord. Goede werkgevers helpen met extra schermen, een thuiswerkbugetje voor noodzakelijke aanpassingen of een goede bureaustoel, handige tips voor de thuiswerkplek ( zeker als er ook kinderen thuis zijn) of een abonnement op digitale samenwerktools zoals Zoom, Skype, Google hangouts of Microsoft Teams. Ook voor medewerkers die verplicht naar huis zijn gestuurd en soms geen of weinig werk meer hebben zoals in de horeca, retail, personele dienstverlening of industrie, is deze periode een kans om hun kennis te vergroten. Werkgevers bieden webinars en e-learning aan die vaak door eigen collega’s worden gegeven. Of bieden toegang tot vele gratis online webinars en Tedtalks of schakelen experts in voor een digitale bijscholing.
  3. De kracht van verbinding, volop aandacht voor de mentale supply chain.
    Ondanks dat medewerkers thuis werken houden goede werkgevers maximaal contact: door dagelijks digitaal in te checken, virtuele cappuccino’s te drinken, virtuele vrijdagmiddagborrels te organiseren, app groepen, foto- collages en videootjes rond te sturen hoe iedereen er thuis bij zit. Sollicitanten ontvangen vooraf ene handig checklistje voor het video sollicitatiegesprek en een virtuele officetour van de toekomstige werkplek. Nieuwe collega’s worden digitaal onthaald en vetrekkende collega’s worden feestelijk online uitgezwaaid. Maar ook door mee te leven als een kind van een collega zijn verjaardag niet groots kan vieren door allemaal een kaartje te laten sturen. Een grappige challenge te organiseren omdat humor altijd helpt maar ook heel serieus stil te staan bij medewerkers die zelf of in hun omgeving worden geconfronteerd met de pijnlijke gevolgen van het corona virus. Elkaar nog meer helpen, waar je maar kan. En vergeet de zzp-ers, flexkrachten en ingehuurde externen niet! Een ook voor de leidinggevenden geldt; de boog kan niet altijd gespannen staan. Neem voldoende tijd voor jezelf, blijf gezond en roei met de riemen die je hebt. Niet alle organisaties hebben dezelfde middelen doch het geven van aandacht en waardering is gelukkig nog helemaal gratis.
  4. Leiderschap is luisteren.
    Veel medewerkers hebben extra zorgen: om mogelijk verlies van de eigen baan, zorg om hun dierbaren die ze niet kunnen opzoeken, gemis van dagelijkse routine, extra stress omdat ook de kinderen thuis niet steeds dezelfde spelletjes willen doen. Misschien zijn zij of hun familieleden en vrienden ziek of zelfs overleden. Vitale werkgevers weten dat het laatste waar medewerkers nu behoefte aan hebben, is extra regels vanuit de organisatie. Wel: luisteren, begrip en vertrouwen. Van leidinggevenden wordt nu vooral een luisterend oor verwacht. Misschien moet er wel extra psychologische hulp worden ingezet; organiseer dat dan.
  5. Zet ideeën van medewerkers in.
    De druk is hoog om zo goed mogelijk uit de crisis te komen en dat wordt voor veel werkgevers een zeer pittige opgave. Wij willen met zijn allen leren van deze crisis, het roer moet om maar hoe……Vitale werkgevers zetten hun eigen medewerkers maximaal in voor innovatieve ideeën. Snel handelen en geen tijd voor business cases werkt nu in hun voordeel. Hoe houden we contact met onze klanten en leveranciers? Hoe kunnen we hen helpen, bijvoorbeeld financieel of met onze kennis? Wat kunnen we extra voor klanten doen, nu en straks? Aan welke diensten is juist nu behoefte, en straks? Innovatiekracht zit niet alleen bij R&D maar bij al je medewerkers, dus vitale werkgevers maar daar gebruik van.

REBOARDING

Een als extra tip zou ik goede werkgevers alvast willen laten nadenken over reboarding. Er komt een post-coronatijd….wat gaan we doen in de periode na de ‘intelligente lockdown’?

Gaan we de terugkeer naar de werkplek vieren? Hoe geven we ruimte voor alle verhalen? Hoe gaan we verder terwijl er collega’s misschien niet meer terugkeren? Wat hebben we gemist, wat niet en wat hebben we geleerd. Voor ons zelf maar ook voor onze organisatie. Hoe staat de organisatie er voor en wat betekent dit in de komende jaren?

Genoeg ingrijpende vragen om tijdig over na te denken.
Niet alleen door het MT of HR afdeling, maar door hier nu al vast de medewerkers bij te betrekken en samen te werken aan de oplossingen.

Loek Vaessen | eigenaar Get Innergized en partner van Netwerk Vitaal Limburg
Loek@getinnergized.nl

Facebook
Twitter
LinkedIn