Mascha Mooy ‘7 Tips voor meer vitaliteit op de werkvloer

Bedrijven zien – mede door de media –  de meerwaarde van een vitale medewerker in. Steeds meer werkgevers willen de vitaliteit onder hun werknemers verbeteren en dit is absoluut een goede ontwikkeling. Dingen die de vitaliteit kunnen verhogen zijn met name zinvol als er aan gedragsverandering gedaan gaat worden en hier zijn o.a. bewegen, voeding en ontspanning belangrijke componenten. De voordelen van fitte vitale medewerkers zijn een lager ziekteverzuim en de medewerkers zitten prettiger in hun vel. Want, volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft van alle werknemers in Nederland 41% last van werkstress en 13% een burn-out. Daarom is het belangrijk dat duurzame inzetbaarheid, verhogen van de mentale weerbaarheid en het verbeteren van veerkracht bij bedrijven steeds vaker op de agenda komen. Vitaliteit is namelijk hot! Want, alleen als je vitaal bent, dan kun je creativiteit, talent en kennis optimaal inzetten.

Hieronder geef ik 7 tips die mijn inziens goed toe te passen zijn in ieders leven om zo vitaal mogelijk door het leven te gaan. Bijkomend voordeel: je verlaagt hiermee het risico door uitval vanwege burn-out en je stresslevels dalen aanzienlijk! Daarmee bespaar je dus alweer gigantisch op de kosten van een burn-out: https://www.byebyeburnout.nl/burn-out-kost-120-000-euro/

Vitaliteitstips:

  1. Mediteer 
    Denk je teveel, ga dan terug naar je waarneming op dat moment. Probeer in het hier&nu te blijven en probeer door middel van rustige en diepe ademhaling je kalmte te bewaren.
  2. Aandacht
    Doe dingen met aandacht. Als je namelijk continu gestoord wordt en je aandacht wordt getrokken, dan duurt het 7 tot 10 minuten voordat je weer met je aandacht terug bent bij waar je mee bezig was. Dit kost erg veel energie.
  3. Voeding
    Eet goede voeding die je lijf voedt in plaats van vult. Dit zorgt voor meer energie. Goede voeding staat meestal in de buitenste schappen van de supermarkt. Een handig trucje is: rent, loopt, vliegt, groeit, zwemt of drinkt het, dan is het doorgaans gezond.
  4. Slaap
    Zorg voor voldoende slaap. Gemiddeld genomen is tussen de 6,5 en 9 uur slaap voldoende en gezond voor een volwassen persoon.
  5. Beweging
    Beweeg iedere dag 30 minuten. Wandelen of fietsen zijn makkelijk te doen en vol te houden.
  6. Positiviteit
    Ga op zoek naar positieve berichten en humor: lachen en positief denken verminderen stress en zorgen voor meer vitaliteit.
  7. Prioriteiten
    Maak een lijstje met jouw top 6 prioriteiten, waar jij je tijd en aandacht aan wilt besteden. Ik durf er bijna op te wedden dat chips vreten en een hele nacht netflixen niet tot deze top 6 behoort.

Bedrijven die nu al inzetten op meer vitaliteit op de werkvloer hebben straks gezonde en vitale medewerkers die de uitdagingen van de 21-ste eeuw zoals burn-out en stress aankunnen.

Bye Bye Burnout geeft vanuit deze gedachte invulling aan diverse programma’s. Dit kan bestaan uit een voorlichtingsbijeenkomst, BedrijfsAPK’s en Workshops. De deelnemer krijgt de mate van fitheid in beeld inclusief een verwijzing / advies welke workshop het meest aansluit om de vitaliteit te verbeteren. Er is daarbij aandacht voor een beweeganalyse, stressniveaumeting (o.a. 4DKL-vragenlijst) en diverse gezondheidstesten. Workshops kunnen bestaan uit verlaging van stress, preventietips, leefstijladviezen en gezonde voeding. https://www.byebyeburnout.nl/workshop/

Bye Bye Burnout ziet net zoals veel andere bedrijven de meerwaarde van gezondheid en een gezond werkklimaat in. Wij helpen werkgevers met het opstellen van een beleid waar de gezondheid van de werknemer & het bijbehorende werkklimaat voorop staat. Bye Bye Burnout geeft op betrokken wijze invulling aan deze oplossingen. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar: https://www.byebyeburnout.nl/ of neem contact met me op via mascha@byebyeburnout.nl

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *